Poniżej znaleźć można spis zaklęć zawierający te najbardziej podstawowe, najpopularniejsze i najdziwniejsze. Ponieważ jednak lista istniejących czarów jest wyjątkowo długa i nie wszystkie dostały swoje miejsce w spisie, Administracja zezwala na używanie zaklęć spoza tej zakładki, a w uzasadnionych przypadkach - na wymyślenie własnych.
- Accio — sprawia, że dany przedmiot przylatuje do osoby rzucającej zaklęcie. Może być używane na dwa sposoby: przez rzucenie czaru i wypowiedzenie nazwy pożądanego przedmiotu lub poprzez wskazanie różdżką na pożądany przedmiot podczas lub natychmiast po wypowiedzeniu zaklęcia.
- Aquamenti — sprawia, że z różdżki tryska strumień wody
- Alohomora — otwiera zamki
- Anapneo — udrażnia drogi oddechowe (przydatne przy alergii)
- Aperacjum — ujawnia niewidzialny tusz
- Appare Vestigium — ujawnia ślady magicznej obecności
- Ascendio — z ogromną siłą pociąga różdżkę w górę (prawdopodobnie także w inne strony), czym powoduje wyrzucenie człowieka w powietrze
- Avada Kedavra — uśmierca inną osobę bądź zwierzę. Jedno z Zaklęć Niewybaczalnych.
- Arresto Momentum — zatrzymuje na chwilę czas w danym miejscu
- Baubillous — tworzy żółty piorun
- Bombarda — powoduje eksplozję
- Bombarda Maxima — powoduje większą eksplozję
- Brachiabindo — pozwala spętać przeciwnika niewidzialnymi więzami i na moment go unieruchomić
- Bąblogłowy — tworzy bańkę powietrza wokół głowy
- Capacious Extremis — zmienia wielkość przedmiotów (powiększa je)
- Chłoszczyść — zaklęcie czyszczące
- Colloportus — zaklęcie zamykające zamki
- Colovaria — zaklęcie zmieniające kolor danego obiektu
- Confundus — zmienia działanie mugolskich i magicznych przedmiotów lub dezorientuje osoby
- Conjunctivitis — tymczasowo oślepia ofiarę
- Cruciatus — sprawia ogromny ból. Jedno z Zaklęć Niewybaczalnych.
- Czarne płomienie — rodzaj magicznego ognia
- Densaugeo — wydłuża przednie zęby
- Diffindo — zaklęcie rozcinające
- Drętwota — oszałamia i powoduje silną drętwotę ciała, a czasami nawet utratę przytomności. Jedno z najbardziej użytecznych zaklęć w walce i pojedynkach, bo unieszkodliwia przeciwnika, ale go nie zabija. Nie powoduje trwałych obrażeń ciała.
- Enervate — uzdrawia i regeneruje
- Episkey — niweluje uszkodzenia ciała
- Erecto — stawia namiot lub inną strukturę
- Expekto Patronum — zaklęcie obronne, używane do wyczarowania Patronusa – tarczy, która jest zmaterializowaną postacią pozytywnej energii, o kształcie charakterystycznym dla każdego czarodzieja; stosowany m.in. do obrony przed dementorami i śmierciotulami. Wyczarowany Patronus może służyć również za kuriera.
- Expelliarmus — rozbraja przeciwnika.
- Expulso — odpycha przeciwnika za pomocą siły kinetycznej.
- Ferula — opatruje rany
- Flagrante — zaklina przedmiot tak, że dotknięty przez kogokolwiek rozgrzewa się do wysokich temperatur
- Flipendo — popycha lub przesuwa ciężkie obiekty
- Finite Incantatem — kończy efekty niektórych czarów
- Firestorm — zaawansowane zaklęcie powodujące pojawienie się wielkiego pierścienia ognia wokoło rzucającego. Czarodziej może kontrolować płomienie różdżką.
- Fumos — wyczarowuje chmurę dymu, która może służyć za zasłonę
- Furnunculus — powoduje pojawienie się na twarzy białych kros i pękających bąbli
- Zaklęcie gaszące — gasi płomienie
- Gemino — powiela małe obiekty
- Glacius — zamraża wodę
- Homenum Revelio — ujawnia obecność ludzką na danym obszarze
- Immobulus — spowalnia ofiarę
- Imperius — służy do przejęcia kontroli nad inną istotą. Jedno z Zaklęć Niewybaczalnych.
- Incendio — podpala przedmioty
- Jęzlep — powoduje przyklejenie się języka do podniebienia, co uniemożliwia mówienie
- Zaklęcie Kameleona — kamufluje osobę lub przedmiot
- Legilimens — umożliwia legilimencję, czyli czytanie w myślach
- Levicorpus — sprawia, że niewidzialna siła unosi przeciwnika za kostkę u nogi, trzymając go głową w dół
- Zaklęcie Linii Wieku — tworzy cienką, lśniącą linię, która może być przekroczona tylko przez osoby w określonym wieku
- Locomotor Mortis — powoduje paraliż nóg. Inaczej zwane Zwieraczem Nóg.
- Locomotor Wibbly — powoduje zwiotczenie nóg. Inaczej zwane Zaklęciem Galaretowanych Nóg.
- Lumos — sprawia, że na końcu różdżki pojawia się niewielki promyk światła
- Lumos Maxima — światło wydobywające się z różdżki jest silniejsze
- Meteourok Rekanto — zatrzymuje deszcz w wybranym miejscu
- Molliare — zaklęcie, które zmiękcza powierzchnię docelową, pozwalając czarodziejom na między innymi na skoki lub upadki z dużych wysokości
- Morsmordre — wyczarowuje na niebie Mroczny Znak
- Mucus ad Nauseam — zaklęcie powodujące bardzo silny katar i przeziębienie
- Namiar — zaklęcie wykrywające użycie czarów przez nieletnich czarodziejów
- Niebieskie płomienie — magiczny ogień, który wypływa z różdżki rzucającego strumieniem, a następnie skrapla się w płomień, podobnie jak Incendio. Wyczarowane płomienie mają jasnoniebieski kolor, są wodoodporne, dają ciepło tylko obiektom położonym bezpośrednio nad nimi. Można je bezpiecznie przenosić w małych pojemnikach, taki jak szklane słoiki. Można ich dotknąć i trzymać bez poparzenia, ale spalają one materiały takie jak odzież i rośliny.
- Nox — odwołuje zaklęcia wywołujące światło (Lumos i Lumos Maxima)
- Obscuro — sprawia, że na oczach przeciwnika pojawia się czarna opaska, przez którą nic nie widać i której nie da się zdjąć
- Obliviate — używane do usuwania wspomnień i modyfikacji pamięci
- Petrificus Totalus — sprawia, że ciało przeciwnika sztywnieje
- Portus — zmienia dany obiekt w świstoklik
- Priori Incantatem — wywołuje introspekcję zaklęć danej różdżki, do których rzucenia posłużyła
- Protego — tworzy magiczną tarczę. Działa na uroki i klątwy, ale nie na Zaklęcia Niewybaczalne.
- Protego Horriblis — najsilniejsze zaklęcie obronne, do używania którego zdolni są jedynie najpotężniejsi adepci sztuki magicznej. Chroni również przed Zaklęciami Niewybaczalnymi.
- Piertotum Locomotor — ożywia posągi
- Reducto — obraca przedmioty w proch
- Reparo — naprawia uszkodzone obiekty
- Repello Muggletum — sprawia, że mugole nie są w stanie dostrzec danego obiektu
- Riddiculus — zaklęcie używane do walki z boginem, sprawiające, że stwór zmienia się w coś zabawnego
- Sonorus — zwiększa siłę głosu
- Szatańska Pożoga — rozpala ogromny, trudny do powstrzymania dziki ogień, który formuje się w bestie i trawi niemal wszystko na swojej drodze, będąc nawet zdolnym do niszczenia potencjalnie niezniszczalnych przedmiotów magicznych. Zaklęcie całkowicie niewerbalne.
- Wingardium Leviosa — unosi wskazany obiekt